PrestigeLinguaPrestigeLinguaPrestigeLingua
535 925 919
535 797 717
ul. Grażyny 10/2
ul.Lawendowe Wzgórze 24
PrestigeLinguaPrestigeLinguaPrestigeLingua

Jak nauka języka obcego w młodym wieku, to bez czytania. 🙏Święte słowa, ale w końcu trzeba będzie i to opanować, a to bywa dość skomplikowane. 

 
W metodzie Teddy Eddie stosowany jest pewien trick. I my go wykorzystujemy z ogromnym powodzeniem. Rezultaty są niesamowite.👩‍🏫
 

Czytanie globalne – kto zna? 

To nauka czytania bez czytania. Bez znajomości liter. Znaczy się, jakby to powiedzieć, litery trzeba znać, ale bez tego też się da.
Wielu z nas odkryło podczas przygody z angielskim, że znajomość liter niewiele pomaga w odczytaniu takich wyrazów na przykład: though [ðəʊ], choir [ˈkwʌɪə] czy queue [kjuː].
 
Otóż globalne czytanie uczy dzieci przeczytać tekst… globalnie. Jako zapis graficzny 🀄🚹⚠️🚸 konkretnych wyrazów, a nie jako złożenie w całość pojedynczych liter, które nie kojarzą się z dźwiękiem wyrazu już znajomego.
Czytanie polega na zapamiętaniu „obrazka” danego słowa.
 
 – Czytanie „po literkach” jest potrzebne (zwłaszcza w języku polskim, w którym odmiany jednego wyrazu potrafią być niezliczone) i w końcu przyjdzie konieczność opanowania i tego. Jednak analityczno-syntetyczne czytanie zostanie opanowane z większą łatwością, gdy już będą podstawy globalnego czytania. 🌍🌎🌏
 
 – Dzieci uczące się tego drugiego jeszcze przed poznaniem liter, ćwiczą pamięć, słuch, liczenie (!) oraz… spokój ducha. Ileż to stresu, a nawet płaczu, przy głoskowaniu! Co dopiero po angielsku. 🤫
Gdy nasi młodzi uczniowie zapamiętują zapis graficzny słowa, to nie spotykamy się już z sytuacją, w której mówienie ma znajomy dźwięk, a czytanie kompletnie nie przypomina tego, co chcielibyśmy usłyszeć.
 
 – W nauczaniu początkowym wiele razy słyszałam dzieci świetnie radzące sobie z wyrażeniem swoich myśli po angielsku, a następnie podczas czytania dukali te same treści bez większego zrozumienia. Dlaczego? Bo I’d l-i-k-e t-o m-a-k-e a c-a-k-e nie brzmi jak [ʌɪd lʌɪk tə meɪk ə keɪk], a t-h-a-n-k y-o-u nie za bardzo przypomina [θaŋk juː]. Proste zdanie „This is my school.” wygląda bardzo obco. Zwłaszcza, że czasem”th” to [ð], a czasem to[θ]. „Ch” to często [cz] – chocolate, również [k] – Christmas, czasem [sz] – Chicago, chef, machine, a jeszcze innym razem się go nie wymawia – yacht! Jak wiedzieć, kiedy który dźwięk?! 😶
 
W globalnym czytaniu uczymy się rozpoznać wzór na dźwięk w DANYM wyrazie, a nie według zasady, która ma mnóstwo wyjątków.
Jeżeli chcecie ułatwić dziecku ten moment wejścia w szalony świat różnic pomiędzy głoskami i literami, służymy pomocą.
Glenn Doman – twórca metody – też służy pomocą. I Teddy Eddie uczy, jak chwycić tego byka za rogi.