PrestigeLingua - Szkoła językowa GdańskPrestigeLingua - Szkoła językowa GdańskPrestigeLingua - Szkoła językowa Gdańsk
535 797 717
535 925 919
PrestigeLingua - Szkoła językowa GdańskPrestigeLingua - Szkoła językowa GdańskPrestigeLingua - Szkoła językowa Gdańsk

7 Mitów o nauce Języków Obcych u dzieci – język angielski w Gdańsku

TE Start 7

7 Mitów o nauce języków obcych u dzieci, które trzeba raz na zawsze obalić.

Jeśli jesteś Rodzicem, który chce zapewnić swojemu dziecku najlepsze możliwości edukacyjne, zapewne zastanawiasz się, jak pomóc mu w nauce języków obcych. Bardzo często decydujesz, aby na początek przygody z językami, był to język angielski. Nurtuje Cię pytanie – czy dzieci naprawdę uczą się języków szybciej i łatwiej niż dorośli? Jak nauczyć je efektywnie i co jest w tym temacie prawdą, a co fikcją? jakie są najbardziej rozpowszechnione mity dotyczące tego tematu? Oto lista 7 mitów, którym warto się przyjrzeć. Czas je obalić!

  • Mit 1: Po kilku zajęciach dziecko powinno zacząć mówić pierwsze słowa.

Prawda jest taka:

Nie ma tu miejsca na zbytni pośpiech. Dzieci potrzebują czasu, aby oswoić się z nową rzeczywistością językową. Czas ciszy to moment, kiedy dziecko absorbuje nowe słowa i konstrukcje, choć jeszcze ich nie używa. Wymuszanie szybkich efektów może doprowadzić do powstania mentalnej blokady.

Przykład:

Zastanów się, jak długo zajęło Ci naukę jazdy na rowerze. Na początku była nieśmiałość, trudność z balansem, a potem nagle… sukces! Z językiem jest podobnie – potrzeba czasu i cierpliwości.

  • Mit 2: Jeśli dziecko nie potrafi powtórzyć słówek, to niczego się nie uczy.

Prawda jest taka:

To kompletna bzdura! Faza początkowa nauki języka to czas, kiedy dziecko wchłania informacje, ale jeszcze nie potrafi ich aktywnie używać. Tzw. „język bierny” to fundament dla późniejszej aktywnej komunikacji.

Przykład:

Pamiętasz, jak Twoje dziecko uczyło się chodzić? Na początku tylko obserwowało, jak to robią inni. Potem zaczęło próbować, i choć nie od razu szło mu to dobrze, z czasem zaczęło chodzić pewniej.

  • Mit 3: Zajęcia polegają tylko na śpiewaniu i kolorowaniu.

Prawda jest taka:

Śpiew i kolorowanie to techniki, które wspomagają naukę. Umożliwiają one dzieciom zapamiętanie struktur gramatycznych i słów w sposób mniej formalny i bardziej angażujący. To nie jest tylko zabawa, to jest nauka poprzez zabawę.

Przykład:

Wyobraź sobie naukę języka przez gotowanie. Dziecko, mieszając składniki i obserwując, jak rośnie ciasto, nie tylko się bawi, ale również uczy słów jak „mieszać”, „dodać” czy „piec”.

  • Mit 4: Fonetyczny zapis obok angielskiego słówka pomoże w nauce.

Prawda jest taka:

Fonetyczny zapis może wprowadzić w błąd i utrwalić złe nawyki. To, że coś jest zapisane fonetycznie, nie oznacza, że będzie to pomocne w praktyce, zwłaszcza jeśli dziecko stara się zrozumieć różne akcenty i dialekty.

Przykład:

Pomyśl o słowie „through”. Jego fonetyczny zapis nie odda wszystkich niuansów wymowy, a może nawet wprowadzić w błąd.

  • Mit 5: Ćwiczenia w domu i „rodzicielskie testy” przyspieszą naukę.

Prawda jest taka:

Nie zawsze. Wysoka presja ze strony rodziców może sprawić, że dziecko poczuje stres, co w efekcie spowolni proces nauki. Kluczowe jest, aby nauka była przyjemnością, a nie zobowiązaniem.

Przykład:

Jeżeli dziecko zacznie kojarzyć naukę języka z ciągłym pytaniem „Jak się masz?” przed obiadem, może zacząć się zniechęcać do nauki.

  • Mit 6: „Show me the cat” jest gorszym pytaniem od „Jak jest kot po angielsku?”

Prawda jest taka:

Ustne odpowiedzi to tylko jedna metoda testowania wiedzy. Dzieci często lepiej zrozumieją język, gdy będą mogły pokazać swoje zrozumienie w praktyczny sposób, np. wskazując na obiekty czy wykonując proste zadania.

Przykład:

Zamiast pytać „Jak jest 'drzewo’ po angielsku?”, można zapytać „Gdzie jest drzewo na tym obrazku?”, dając dziecku szansę na pokazanie, że rozumie, o co chodzi.

  1. Mit 7: Jeżeli dziecko uczy się języka, a nie ma gramatyki, to jest to strata czasu.

Prawda jest taka:

Nauka gramatyki to tylko jedna strona medalu. Dzieci, które zaczynają naukę w młodszym wieku, rozwijają intuicję językową, która w późniejszym czasie daje im znaczną przewagę.

Przykład:

  • Pomyśl o sobie uczącym się języka przez oglądanie filmów czy słuchanie muzyki. Nawet bez formalnej nauki gramatyki, z czasem zaczynasz rozumieć, jak budować zdania i jakie słowa używać w różnych sytuacjach.

W Prestige Lingua oferujemy kursy językowe, które uwzględniają indywidualne potrzeby i możliwości każdego dziecka. Oferujemy kursy językowe dostosowane do różnych grup wiekowych i poziomów zaawansowania, pomagając dzieciom otworzyć drzwi do świata pełnego możliwości. Nauka języka to nie tylko słówka i gramatyka. To również rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych, które są niezbędne w dzisiejszym świecie. Nie chodzi tylko o to, by „nauczyć się języka”, ale by stać się bardziej otwartym, pewnym siebie i gotowym na wyzwania.

Pamiętaj Rodzicu, Twoje wsparcie i zrozumienie dla indywidualnych potrzeb twojego dziecka są nieocenione.